Gjesteblogg: Temakonferanse om spill og koding i Bergen 27.-28. oktober

[Tobias skriver]

Aleksander og jeg har lenge hatt lyst til å invitere gjestebloggere til å dele tanker og erfaringer sammen med oss her på Spillpedagogene. I den sammenheng har vi vært så heldige å få besøk av to av våre nærmeste samarbeidspartnere de siste årene: Jørund Høie Skaug og Vibeke Guttormsgaard. Jørund og Vibeke jobber for Senter for IKT i Utdanningen, og har vært mer eller mindre fast reisefølge når vi besøker ulike konferanser i inn- og utland. Velkommen til dere begge som de første gjestebloggerne her på Spillpedagogene!

Vi har gjort veldig mye spennende med dere de siste årene, men den virkelige höjdaren kommer til høsten, når vi sammen skal arrangere en konferanse om spill og koding her i Bergen. Dette er noe vi gleder oss enormt til, eller hva, Vibeke og Jørund?

[Vibeke skriver]

Det gjør vi, vi er jo rett og slett i gang med å skape vår “drømmekonferanse”, med keynotes, foredragsholdere og workshoper vi er overbevist om at blir bra! Da vi bestemte oss for å arrangere denne konferansen var det jo opplagt for oss å legge den til Bergen, som i stor grad er spill & læring-hovedstaden, takket være dere og resten av miljøet på Nordahl Grieg. Vi er veldig glad for å ha dere med som samarbeidspartnere og som viktige deltakere i programrådet for konferansen, sammen med bransjerepresentant Linn Søvig.

Og for et program! James Paul Gee, Ian Livingstone og James Portnow holder keynotes, og Sten Ludvigsen runder av konferansen, med å trekke linjer fra konferansen til Fremtidens skole-NOUen han har ledet arbeidet med. I tillegg blir det mye hands-on-sesjoner, alt fra dronebygging, Arduinoprogrammering, nettbrettspill til Minecraft-workshoper. Det har vært viktig for oss å lage et program hvor deltakerne skal være aktivt med under konferansen, og få anledning til å prøve ut de teknologiene og metodene som presenteres.

[Aleksander skriver]

Hvordan gikk det seg egentlig til at dere ved IKT-senteret begynte å interessere dere for spill i skolen?

[Vibeke skriver]

For min del var James Paul Gees bok “What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy” en øyeåpner for å se dataspill som noe mer enn underholdning, og de første skrittene på vei mot å nå – mer enn ti år senere – ha dataspill og læring som jobb.

[Jørund skriver]

Et av Gees viktige bidrag har jo vært å formidle hvordan kommersielle dataspill i de fleste tilfeller er totalt overlegne læringsspill når det gjelder kjerneaktiviteter i klasserom, som problemløsning, kreativitet, samarbeid og engasjement. I et lite land og språkområde som Norge er det dyrt og vanskelig å utvikle spill for skole- og utdanningssektoren (selv om det finnes hederlige unntak som Enki (http://www.enkifag.no/) og Spleiselaget Byen(http://www.spleiselaget.no/artikler/spleiselaget-byen)), og det har vært en veldig positiv nysgjerrighet i utdannings-Norge de siste årene rundt kommersielle dataspill. En øyeåpner for min del kom når jeg var med på å gi Magnus Sandberg pris på konferansen Del og bruk i 2010 for sin bruk av Assassin´s Creed 2. Siden da har vi fått Nordahl Grieg vgs. som kraftsentrum når det gjelder bruk av dataspill, men det fryder meg ekstra når lærere fra andre skoler rundt omkring melder om gode erfaringer med spill som The Stanley Parable, Monument Valley, Minecraft, og lukter på spill som Gone Home og This War of Mine.

[Aleksander skriver]

Dataspill og koding, dette er vel tema som det er et fåtall lærere som har særlig erfaring med. Hvem er denne konferansen for?

[Jørund skriver]

Vi ser for oss at både kodeentusiaster og spillinteresserte lærere har mye til felles, og på mange skoler er det kanskje en og samme person. Man trenger uansett ikke erfaring eller ekspertise for å ha glede av konferansen, vi tror konferansedeltakerne i stor grad vil bestå av ildsjeler som har stort engasjement for fag, samfunn, og for barn og unges læring, og som ser på teknologi som en av veiene til målet. Rothaugen skole, som har utmerket seg ved både 3D-printing, droner, dataspill og bruk av sosiale medier er et godt eksempel på at ulike teknologier beriker hverandre, og brukes som ingredienser i helhetlig skoleutvikling.

[Vibeke skriver]

Det har vært viktig i programarbeidet at det skal være noe både for de helt uten erfaring og for de som har drevet en del med dataspill eller koding, så workshopene blir delt inn i ulike nivåer. I tillegg vil det være et paralellspor for de som helst vi ha mest teori og tradisjonelle presentasjoner, så vi mener vi har noe for alle med et snev av interesse for dataspill og/eller koding i skolen.

[Aleksander skriver] 

Dere har jo til felles med meg og Tobias at spill er både jobb og hobby. Har dere noen favoritter fra de siste par månedene som dere vil dele?

[Jørund skriver]

Vi har vel begge to blitt ganske hekta på episodespillet Life is Strange, hvor man spiller den amerikanske tenåringsjenta Max, som har evne til å spole tiden tilbake. Twin Peaks møter High School-drama møter The Walking Dead-spillet, men med mer narrativ dydbe i valgene du foretar. Tilgjengelig for Windows, Playstation og xBox. Dropp en roman i sommer, og kjenn på hvordan det er å ha mentale superkrefter!

[Vibeke skriver]

Jeg kom først i gang med Life is Strange nå nettopp, og hadde derfor tre hele episoder å kose meg gjennom, tre kvelder på rad. For et fint og engasjerende spill, som jeg godt kan tenke meg å spille igjen på nytt, for å se utfallet av å velge annerledes enn det jeg gjorde første gang. Jeg liker veldig godt hvor mye valgene du tar i spillet følger det gjennom historien videre, og du blir minnet på dem av andre karakterer eller hendelser i spillet. Og de små og store Catcher in the Rye-referansene er fine, som at hovedkarakteren heter Max Caulfield.

[Aleksander skriver]

Akk! So many games, so little time. Life is Strange har vært på listen min en god stund nå. Satser på jeg får gjort litt binge-spiling i løpet av sommeren.

[Jørund skriver]

Til slutt må vi få ønske dere god sommertur til konferansen Games, Learning, Society i Madison, Wisconsin! Der var vi i fjor, og hadde noen fabelaktige dager blant James Paul Gee, hans akademiske hoff, og noen hundre disipler. Dere har jo fått akseptert et paper på konferansen, så vi forventer at dere tar over hele greia, slik at vi kan dra sammen neste år. Avtale? Kommer dere til å blogge hjem?

[Vibeke skriver]

God tur til GLS, det blir helt sikkert veldig bra! Vi delte opplevelsene våre derfra Spill i skolen (http://spilliskolen.tumblr.com) da vi var der i fjor (helt i bunnen av bloggen). Ser frem til å lese og høre om deres opplevelser i Amerika.

[Aleksander skriver]

GLS har vi drømt om siden vi først begynte å leke med tanken om spill i skolen for 4 år siden, tror det kommer til å bli utrolig spennende. Ikke minst er jeg spent på hvordan våre radikale ideer fra Norge vil bli mottatt. Vi skulle gjerne hatt dere med, men for i år får vi heller bare love å skrive hjem. Så bør vi alle spille kortene våre mot at det blir en solid Norgesdelegasjon til neste år.

Tusen takk Jørund og Vibeke for at dere ville bidra til bloggen vår! Om det er andre der ute som har tanker og ideer de vil dele som passer inn i formatet vårt er dere veldig velkommen til å ta kontakt!

Og husk: Om det er en utdanningskonfeanse en må få med seg neste skoleår er det:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s